سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تحلیل و نقد کامل فیلم بازیکن شماره یک 2018

تحلیل و نقد کامل فیلم بازیکن شماره یک 2018: داستان فیلم بازیکن شماره یک در بخش‌‌هایی به صورت انیمیشن سه‌بعدی به تصویر کشیده می‌شود. این فیلم با هزینه 175 میلیون دلاری تولید شد و شرکت برادران وارنر توزیع و فروشی 582 میلیون دلاری را رقم زد. فیلم ready player one بر پایه رمانی به همین نام از «ارنست کلاین» با بازی تای شرایدن در نقش «وید اوون واتس» ساخته می‌شود. فیلم «بازیکن شماره یک آماده» در سایت آی ام دی بی(IMDB) امتیاز 7.4 و در سایت متاکریتیک امتیاز 7.3 را از سوی مخاطبان دریافت کرده است. ما در این نوشتار به دنبال نقد فیلم بازیکن شماره 1 آماده به عنوان طیف جدیدی از فیلم‌های آخرالزمان یهودی هستیم.

بازیکن شماره یک آماده

 

تحلیل و نقد کامل فیلم بازیکن شماره یک 2018

در فیلم ready player one آمریکا فروپاشیده است. این روزها نیز ما شاهد آن هستیم که ایالت‌هایی که تجزیه‌طلبی را دنبال می‌کنند، اقتصادی که در حال فروپاشی است، هژمونی آمریکا که دیگر شکسته شده[13] و لیبرالیسم که دیگر حنایش رنگی ندارد آمریکا را به مرز فروپاشی کشانیده است.

 

حال با وجود بلاهایی که در زندگی واقعی بر سر بشریت می‌آید او را دچار سرخوردگی و پوچی می‌کند. به طوری که به جای پذیرش واقعیت و قدم زدن در راه هدفی متعالی، به جهانی خیالی پناه می‌برد؛ جهانی که می‌تواند در آن بدون محدودیت‌های مادی به هر کاری که می‌خواهد بپردازد و آن قدر در خیال و وهم فرو برود که دیگر هیچ اثری از واقعیت باقی نماند. پس پا در متاورس می‌گذارد. اینکه در نقد فیلم ready player one ما از لفظ متاورس به جای اویسیس استفاده کردیم، به این دلیل بود که اویسیس دقیقا همان چیزی است که امروزه به عنوان متاورس در میان دنیا شهرت یافته است.

متاورس، طرح ایجاد دنیایی به موازات جهان واقعی ما برای پیوند زندگی حقیقی با زندگی مجازی است. متاورس، یک واژه مرکب از متا(meta) به معنای فراتر، و یونیورس(universe) به معنای جهان است و از همین رو، می‌توانیم این واژه را فراجهان ترجمه کنیم. جهان متاورس، دنیایی است که در آن، حقیقت با خیال و تخیل در هم می‌آمیزد. از این‌رو، او به ما این امکان را می‌دهد که واقعیات جهان را تنزل دهیم؛ به نحوی که از آن امور معقول و تخیلی، تبدیل به امور محسوس شوند.

در ابتدای فیلم ready player one وید می‌گوید: وقتی روی یک تردمیل چند جهته با حساسیت بالا می‌دوی نیاز به مقصدی ندارد. مردم برای آن چیزی که می‌توانند باشند وارد اینجا(متاورس) می‌شوند و برای آن چیزی که می‌توانند بمانند در اینجا ماندگار می‌شوند. وید قبل از حمله به نولان نیز در صحبتی که خطاب به تمامی آواتارها دارد می‌گوید: من هم برای فرار از زندگی مسخره خود به اینجا آمدم و ماندگار شدم. من اینجا چیزی بیشتر و بزرگ‌تر از خود را پیدا کردم، هدف پیدا کردم، دوستانم را پیدا کردم و عشق را پیدا کردم.

متاورس را می‌توان تجلی و خروجی عینی دنیای ذهنی هر فرد دانست که در بستری که از سوی سازنده آن مهیا شده بروز می‌یابد. البته قدرت متاورس به حدی در حال ارتقا است که می‌تواند تمامی ساختار‌ها، نظامات و نهادهای سیاسی و اجتماعی را دگرگون کند و حتی تغییراتی در جهان خارج داشته باشد. در فیلم بازیکن شماره یک هم اشاراتی به این مسأله شده است، برای مثال وقتی در فضای متاورس به فرد ضربه‌ای وارد می‌شود درد حاصل از این ضربه از طریق سنسورهای لباس‌های مخصوص متاورس به فرد منتقل می‌شود. و یا وقتی وید تخم اژدها را در دست می‌گیرد اثر در دست گرفتن آن در جهان واقع نیز برای مردم عیان می‌شود.

در واقع اسپیلبرگ به نمایندگی از یهود نسخه خود برای آینده جامعه بشری را ارائه می‌دهد. هر چند متاورس هنوز به طور کامل شکوفا نشده اما در همین حد می‌توان مطمئن بود که جهانی با این قابلیت به حدی قدرت کنترل و تغییر در قوه شناخت انسان‌ها را دارد که می‌تواند جهان ایشان را دگرگون کند. در واقع سرمایه‌داران جهان با ایجاد شبکه‌ای جهانی فراتر از مرز‌های دولت‌ها و ملت‌ها هدایت و اداره جهان را در دست بگیرند. این مسأله نیاز به پژوهش و تحقیق بیشتری دارد که در این مقال نمی‌گنجد.

رمزگان اجتماعی

در ادامه نقد بازیکن شماره یک استیون اسپیلبرگ، از پرآوازه‌ترین اسطوره‌پردازان یهودی سینمای صهیونیستی و عضو کمیته‌ی عالی سینما برای تولید فیلم‌های تبلیغاتی به سود یهودیان مورد حمایت دولت اسرائیل است در این فیلم با کاربرد رمزهای اجتماعی جهان آخرالزمانی کابالیسیتی را به خوبی به تصویر کشیده است. جهان در اثر جنگ‌ها، آشوب‌ها و غارت‌های بسیار به آستانه انحطاط و فروپاشی کشانیده شده است.

هرج و مرج، فقر و خرابی، حاشیه‌نشینی، از بین رفتن نمادهای ملی، ضعف دولت‌ها و پوچ‌گرایی مردم رمزهای فیلم ready player one است که نشان از نزدیک شدن مردم به آخرالزمان دارد. نبرد نهایی در مکانی رقم می‌خورد که رمزهای اجتماعی آن، انسان را ناخودآگاه به آرماگدون می‌کشاند.

جنگ نهایی فیلم ready player one در محلی است که نبرد نهایی در سه‌گانه ارباب حلقه‌ها رقم می‌خورد. به علاوه سپری که نولان برای قلعه خود می‌گذارد شبیه به سپر مدرسه هاگوارتز در نبرد نهایی هری پاتر است. تیرگی رنگ‌های به کار گرفته شده، سکوتی که در سکانس‌های نهایی به کار رفته است، همگی رمزهایی هستند که برای القای جنگی سهمگین به کار گرفته شده‌اند؛

جنگی که به آرماگدون شباهت دارد و در پی آن، اثری از آواتارها باقی نمی‌ماند. گویا آخرالزمان فرا رسیده و همه چیز نابود شده است. بنابراین فیلم ready player one با استفاده از رمزهای اجتماعی مناسب، آخرالزمان کاذبی را بازنمایی کرده است.

البته این نبرد این بار در هالیوود جور دیگری نشان داده می‌شود. این نبرد به تمامه در فضای متاورس صورت می‌گیرد و از تمامی ملل در آن حضور دارند که نشان از همه‌گیری آن است. به علاوه تیمی که جهان را نجات می‌دهد این بار یک آمریکایی نیست، بلکه گروهی است که اعضای آن‌ را دو شرقی، دو آمریکایی و یک سیاه‌پوست تشکیل می‌دهد.